Adresa:
Str. Bisericii Ortodoxe, Nr. 11/A, Ap. 1, Cluj-Napoca.

Tel: 0264-596206

Activitate:
pictură



Leonid ELAŞ

Leonid Elaş s-a născut la 21 aprilie 1929, în comuna Visoca, judeţul Soroca, Basarabia,       
fiul lui Pavel şi Alexandra Elaş, este căsătorit cu Doina Elaş şi are un copil pe Alexandra Mariana Elaş.
Domiciliul: Str. Bisericii Ortodoxe, Nr. 11/A, Ap. 1, Cluj-Napoca.
Cetăţenia: Română
Naţionalitatea: Română

Studii: 1937-1942, Şcoala primară din comuna Visoca, judeţul Soroca,
1942-1944, Şcoala Normală de învăţători “Mihai Viteazul” din Chişinău,                                
1944-1950, Şcoala Pedagogică de băieţi “Ştefan Velovan” din Craiova,
1950, a obţinut în urma examenului de bacalaureat diplama de învăţător,
1950-1956, Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din Cluj-Napoca,
1955-1956, a obţinut Bursa Republicană “Ioan Andreescu”,
1956, în urma Examenului de Stat, a devenit  Diplomat în Arte, specialitatea textile.

 Specializare:1967-1968, Accademia Di Belle Arti Di Roma şi Universita Degli Studi Di Roma.

 Locuri de muncă: 1956, Muzeograf la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca,
1958-1961, Muzeograf principal la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca,
1961-1963, Lector suplinitor la Institutul Pedagogic de trei ani din Cluj-Napoca,                                              
Facultatea de Desen, a predat disciplina  Istoria Artei,
1963-1965, Lector suplinitor, Şef de catedră, la Institutul Pedagogic de trei ani, din Cluj,
Facultatea de Desen,
1965-1967, Lector suplinitor, Şef de catedră la Universitatea “Babeş- Bolyai “ din Cluj,
Institutul Pedagogic de trei ani, Facultatea de Desen,
1967-1968, Specializare la Accademia di Belle Arti di Roma,
1967-1969, Lector suplinitor la Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca,
Institutul Pedagogic de trei ani, Facultatea de Desen,
1969, Lector titular la Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca,
Institutul Pedagogic de trei ani, Facultatea de Desen,
1970, Conferenţiar titular la Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca,
Institutul Pedagogic de trei ani, Facultatea de Desen, a predat disciplina:       
Arte Decorative,
1970, Conferenţiar titular atestat la Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din
Cluj-Napoca,
Facultatea de Arte Plastice şi Arte Decorative, a predat disciplinele: desen, culoare,
compoziţie,
1972-1975, Decan la Institutul de Artă ”Ioan Andreescu”din Cluj, Facultatea de Desen
1980-1989, Secretar ştiinţific al Consiliului profesoral la Institutul de Arte Plastice, Cluj,
1985-1989, Şef de catedră la Institutul de Artă “Ioan Andreescu”, Cluj-Napoca,
Facultatea de Arte Plastice şi Arte Decorative,
1990, în dorinţa de a fi pensionat la cerere şi la limită de vârstă, a solicitat trecerea la
categoria de Artist Plastic.
1997-2003, Conferenţiar Universitar la Colegiul de Institutori de Psihopedagogie şi Desen al .                                      Universităţii ,,Spiru Haret”, Fundaţia România de Mâine, Filiala Blaj.

 

Activitatea artistică de membru în Uniunea Artiştilor Plastici:
1956-1963, membru stagiar la secţia de critică de artă,
1958-1967, Director de studii la Universitatea Populară de Artă Plastică din Cluj-Napoca,
1963, membru titular la secţia de pictură,
1962-1968, membru în Biroul de Conducere U.A.P.,Filiala Cluj-Napoca,
1962-1968, Secretar cu probleme de creaţie în cadrul Filialei U.A.P. din Cluj-Napoca, încadrat cu  jumătate de normă.
   
Debutul artistic:
                     1956, Bienala de Arte Decorative, Sala “Dalles”, Bucureşti, cu lucrarea “Călin Nebunul”
                              după Mihai Eminescu (tapiserie).
Activitatea artistică:
                      Participă la majoritatea expoziţiilor organizate de Uniunea Artiştilor Plastici cu lucrări de
                      pictură, grafică şi artă decorativă.

Expoziţii personale:
Cluj-Napoca ( 1970, 1974, 1975, 1976, 1977, 1979, 1993, 1996 ), Bucureşti, Sulina (1974),
Dej (1976, 1999),  Târgu Jiu (1976), Sadu Gorj (1976), Arad, Oradea (1977),
Miercurea-Ciuc (1978), Zalău (1979), Cluj-Napoca (1996 Expo Pastel), Blaj (1999).

Expoziţii în străinătate:
1974, Italia, Viareggio şi Prato, “IX Artişti Români”,
1974, Germania, Berlin, şi Ungaria, Miskolci, Budapesta ,
1989, R.Moldova, Chişinău,
1991, Franţa, Paris,
1993, Franţa,Puylaurens,,
1995, Germania, Bremen,
1996, Elveţia, Geneva.
2001, Elveţia,Geneva.

Expoziţii Republicane
1956, Expoziţia de Arte Plastice şi Arte Decorative, Bucureşti pavilionul “AB”, Herăstrău,
1956, Bienala de Arte Decorative, Bucureşti Sala Dalles.

Expoziţii Interjudeţene
1977, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş,                      
Sălaj, Satu-Mare în sălile Muzeului şi Galeriei de artă din Cluj-Napoca,
1979, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş,
Sălaj, Satu-Mare în sălile Muzeului şi Galeriei de Artă din Cluj-Napoca,    
1981, Expoziţia de artă plastică: Alba, Bistriţa-Năsăud, Crişana, Cluj, Maramureş, Sălaj.
1983, Expoziţia de artă plastică: Alba, Bistriţa-Năsăud, Crişana, Cluj, Maramureş, Sălaj.
1984, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş,
Sălaj, Satu-Mare în sălile Muzeului şi Galeriei din Cluj-Napoca,
1986, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş,
Sălaj, Satu-Mare în sălile Muzeului şi Galeriei de Artă din Cluj-Napoca ,
1988, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş,
Sălaj, Satu-Mare în sălile Muzeului şi Galeriei de Artă din Cluj-Napoca.

Expoziţii Anuale Judeţene 
1956, Expoziţia de Arte Plastice din sala Muzeului de Artă, Cluj-Napoca,
1958, Expoziţia de Artă Grafică din sala Muzeului de Artă, Cluj-Napoca,’
1959, Expoziţia de Artă Grafică din sala Muzeului de Artă, Cluj-Napoca ,
1963, Expoziţia de Artă Grafică din sala Muzeului de Artă, Cluj-Napoca,
1969, Expoziţa de Arte Decorative din Galeria de artă,  Cluj-Napoca,
1969, Expoziţia de  Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1970, Expoziţia de Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj- Napoca,
1970, Salonul de Grafică din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1971, Expoziţia de Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,     
1972, Expoziţia de Grafică şi Decorativă din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1972, Anuala Picturii Clujene din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1973, Expoziţia de Pictură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1974, Expoziţia de Grafică din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1974, Expziţia de Arte Plastice din Galeria de Artă, Cluj-Napoca ,
1975, Expoziţia de Grafică din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1976, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1977, Expziţia de Grafică şi Decorativă din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1978, Expoziţia de Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1978, Expoziţia de Grafică din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1979, Expoziţia de Arte Plastice din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1980, Expoziţia de Arte Plastice din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1980, Expoziţia de Grafică şi Artă Decorativă din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1981, Expoziţia de Arte Plastice din Galeria de artă, Cluj-Napoca,
1982, Expoziţia de Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1983, Expoziţia de Grafică şi Arte Decorative din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1983, Expoziţia de Pictură şi Sculptură din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1985, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative din Muzeul de Istorie, Turda,
1986, Expziţie Omagială închinată Zilei Femeii din Muzeul de Artă din Cluj-Napoca,
1987, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1988, Anuala de Arte Plastice şi Decorative din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1989, Expoziţia “Contul Libertatea” din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1991, Expoziţia de Arte Plastice şi Decorative din Casa Argintarului, Bistriţa.

Expoziţii de Grup
1956, Expoziţa de Grafică din Muzeul de Artă din Cluj-Napoca,
1969, Expoziţia de Arte Plastice din Casa Argintarului, Bistriţa,
1969, Expoziţia de Arte Plastice din Muzeul de Istorie şi Artă, Zalău,
1970, Expoziţa Filialei U.A.P.,Cluj-Napoca, Sala Dalles, Bucureşti,
1970, Expoziţia de Arte Plastice din Muzeul de Artă, Cluj-Napoca,
1971, Expoziţia “Babadag văzut de pictori”,Muzeul de Artă din Babadag,
1972, Salonul Cărţii şi Artelor Plastice din Muzeul de Artă, Cluj-Napoca,
1973, Expoziţia “Plasticieni Clujeni în Patrimoniul Muzeului de Artă din Cluj-Napoca,
1974, Expoziţia de Arte Plastice Casa Argintarului din Bistriţa,
1974, Expoziţia Omagială “Napoca 1850” din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1974, Expoziţia “Săptămâna Artelor Plastice” din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1975, Expoziţia “Particularităţi Zonale ale Artei Contemporane Româneşti” din Muzeul
de Artă, Galaţi,
1975, Expoziţia Taberei de Creaţie din Căminul Cultural, Reşiţa,
1976, Expoziţia Taberei de Creaţie din Palatul Culturii , Zalău,
1976, Expoziţia “Particularităţi Zonale ale Artei Contemporane Româneşti din Galeria de
Artă, Iaşi,
1980, Expoziţia Documentară “Mihai Viteazul” din Arhivele Statului, Filiala Cluj,
1981, Expziţia “25 Plasticieni” din Muzeul de Artă,Cluj-Napoca,
1982, Salonul Cadrelor Didactice de la Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din
Muzeul de Artă, Cluj-Napoca,
1982, Expoziţia “Satul Românesc oglindit în Pictură” din Galeria “Lucian Blaga”, Cluj,
1982’ Expoziţia “Omagiu Păcii” din Galeria de Artă, Cluj-Napoca,
1983, Expoziţia de Pictură din Clubul “Armonia C.F.R.”, Cluj-Napoca,
1984, Salonul Cadrelor Didactice de la Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din
Muzeul de Artă, Cluj-Napoca,
1986, Expoziţia Taberei de Creaţie a Muzeului de Artă din Lăzarea,
1988, Salonul Cadrelor Didactice de la Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din        
Muzeul de Artă, Cluj- Napoca,
1996, Expoziţia Absolvenţilor Academiei de Arte Vizuale:“ Academia 70” din Complexul Muzeistic,Cluj-Napoca,
1997, Expoziţia de Grafică Mică din Sala U.A.P. a Filialei Interjudeţene Cluj, Bistriţa,

Cercetarea
ştiinţifică
- Cum trebuie să privim pictura, Volumul Probleme de Muzeografie, Sfatul Popular al
                          Regiunii Cluj, Comitetul pentru Cultură şi Artă, Cluj, 1964, Pag.106.
Cursuri redactate:
- ,,Antichitatea”,,, Scrierea”,,, Noţiuni generale de artă decorativă”.
- Studiul Desenului Artistic (coautor), Creaţie Literară şi Artistică, 2000
- CD-ROM, Studiul Desenului Artistic (coautor), Creaţie Literară şi Artistică, 2000, CJ.
- Tehnologia Artistică Plastică (coautor), Arte şi Spectacole 2000, Cluj-Napoca
- CD-ROM, Tehnologia Artistică Plastică (coautor), Arte şi Spectacole 2000, Cluj-Napoca

Simpozioane:
- Prelucrarea creatoare a motivelor de artă populară şi aplicarea lor în Industria Textilă
  Sesiune ştiinţifică studenţească, Universitatea Babeş-Bolyai
- Actualitatea în arta plastică contemporană
- Naţional şi universal în artă, Casa de Cultură Târgu-Jiu
- Constantin Brâncuşi strălucit aport românesc în cultura universală Sala Cinematografului din Târgu-Jiu
- Studiul desenului artistic în procesul de învăţământ la secţia de tapiserie, Institutul de Arte Plastice ,,Ioan Andreescu”, Cluj-Napoca.
- 1848 reflectată în arta plastică, Sesiune ştiinţifică, Despărţământul Astra, Blaj.

Publicaţii, Articole, Cronici de Artă Plastică
1957,  Retrospectiva Theodor Pallady, (Făclia, Nr. 3261),
1957, Expoziţia de Artă decorativă şi Aplicată din R.F.S.R.,(Făclia,Nr.3340).
1957, Expoziţia Luchian, (Făclia,Nr.3466).    
1958, Expoziţia Nagy Imre, (Făclia,Nr,3561),
1958, Pictori clujeni: Abodi Nagy Bela, (Făclia, Nr.3662),
1959, Unirea în creaţia plastică, (Făclia, Nr.3912),
1959, Muzeul de Artă din Cluj,(Făclia, Nr.4001),
1959, Retrospectiva Ştefan Dimitrescu, [Tribuna, Nr.40 (139)],
1960, Nicolaie Tonitza, [Tribuna,Nr.15(167)],
1961, Rigorile cronicii plastice, [Tribuna, Nr.1 (205),
1961, Expoziţia Gy. Szabo Bela, (Făclia, Nr.4484),
1961, La Muzeul de Artă o expoziţie de gravuri, (Făclia,Nr.4549),                                          
1961, O expoziţie a artiştilor amatori, [Tribuna, Nr.28(232)],
1961, Universitatea de Artă Plastică, (Făclia, Nr. 4709),
1962, Gravura Uruguayană, [Tribuna, Nr. 8(264)],
1962, Expoziţii ale artiştilor amatori, [Tribuna, Nr. 47(303)],
1962, Studiind arta plastică la Universitatea populară, (Făclia, Nr. 519),
1963, Expoziţia amatorilor, [Tribuna, Nr.28(336)],
1963, Universitatea populară, [Tribuna, Nr.30(338)],
1963, Mircea Bălău, (Arta plastică, Nr.6),
1963, Cursul de artă plastică, (Făclia, 7 nov.),
1964, Teodor Botiş, [Tribuna, Nr.20(380)],
1965, Mozaicul de la Bistriţa, [Tribuna, Nr.8(421)],
1965, Expoziţia de pictură T.Botiş, (Făclia, Nr.5910),
1966, Universitatea populară cursul de artă plastică, (Făclia, Nr.6203),
1968, Ecoul unirii în arta plastică, [Tribuna, Nr.48(618)],  
1969, Trienala de artă decorativă, [Tribuna, Nr.14(636)],
1969, Expoziţia,” Primăvara studenţească”,[Tribuna, Nr.18(640)],
1969, Expoziţiile de la Cluj; Gy. Szabo Bela, Julia Fereczy, [România Literară,Nr.21(33)],
1969, Emil Cornea, [Tribuna, Nr.22(644)],
1969, În slujba educaţiei estetice, (Făclia, Nr.71870),
1972, Realul, realitatea şi oglindirea lor în artă, [Tribuna, Nr.1(785)],
1972, Cartea de artă: profiluri grafice contemporane, [Tribuna, Nr.12(796)],
1973, Spaţiu şi ambient, [Tribuna, Nr.24(860)],
1976, Opera lui Brâncuşi-strălucit aport românesc la cultura universală, (Făclia,Nr.9097),                                 
1977, O valoroasă expoziţie de artă decorativă,(Făclia, Nr.9668),
1979, Virgil Fulicea, [Steaua, Nr.2(381)],
1983, Îmbogăţirea tezaurului artei româneşti, (Făclia, Nr.11421), Evocări lirice, [Tribuna, Nr.31(1989)].
1989, Portrete, flori şi peisaje, [Tribuna, Nr.31(1702)],

Participări la evenimente culturale şi conferinţe
1961-1970, A susţinut la Universitatea Populară cursul de artă plastică, Palatul Culturii,
Casa de Cultură a Studenţilor, instituţii şi şcoli, numeroase conferinţe privind arta plastică, universală, clasică şi contemporană.
                                 
- A înfiinţat  în anul 1961 Universitatea Populară de Artă Plastică, numit în calitate de director de studii, în sediul Casei Universitarilor din Cluj, directorul plin fiind Daniel Popescu, proiect realizat după modelul Universităţii de Artă Plastică din  Bucureşti, a căror cursuri se ţineau la Sala Dalles. 
- Cum trebuie privită şi înţeleasă opera de artă plastică/11. I. 1961, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Sculptura românească contemporană, 3. V. 1961, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Cum se reflectă patriotismul în creaţia lui Nicolae Grigorescu, 3. VI. 1961, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Aportul lui Ion Georgescu şi Dimitrie Paciurea în sculptura românească, 12. V. 1962, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Cum se oglindeşte figura omului nou în pictura românească, 19. V. 1962 Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Pictura monumentală contemporană românescă, 24. V. 1962, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Pictura bizantină, 19. II. 1963, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Arta romanică, 4. III. 1963, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Pictura românească contemporană, 21. V. 1963, Universitatea Populară de Artă   Plastică, Cluj
- Sculptura românească contemporană, 4.VI. 1963, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Cum se reflectă contemporaneitatea în grafica românească, 18. VI. Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Despre arta plastică din ţările socialiste, 22VI. 1963, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Locul şi aportul artei româneşti în promovarea umanismului, 29.VI. 1963, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Artele plastice mijloace de educaţie estetică, 15 VIII. 1964, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Stiluri, genuri şi tehnici în pictură, 18. XII. 1964, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Cum trebuie privită pictura, 24. XII. 1964, Universitatea Populară de Artă Plastică
- Cum se oglindeşte specificul naţional în pictura lui N. Grigorescu, 11 III. 1965,
 -Palatul Culturii din Cluj.
- Pictorul Ştefan Luchian, 5. IV. 1965, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Creaţia pictorului Nicolae Tonitza, 19 IV 1965, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
 - Aportul lui Ştefan Luchian în pictura românescă, 7. V. 1965, Universitatea  Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Actualitatea în arta plastică, 27. V. 1965, Casa de cultură Ocna-Mureş.
- Însemnări din călătoria în U.R.S.S., 23 X. 1965, Palatul Culturii din Cluj.
 - Omul făuritor de frumuseţe, 17. XI. 1965, Clubul Metalul din Câmpia Turzii
 - Pictura românescă contemporană, 7. XII. 1965, Casa de cultură din Zalău
- Constantin Brâncuşi, 31. I. 1966,  Palatul Culturii din Cluj.
 - Locul şi rolul artei româneşti în formarea educaţiei estetice, 13. VI. 1966, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Ce ne învaţă clasicii picturii româneşti N. Grigorescu şi Ştefan Luchian, 6.V.1967, Şcoala Tehnică  Financiară, Cluj.
- Arta plastică contemporană, 18, VI, 1967, Casa de cultură, Dej.
- Naţional şi universal în arta românească, 3. VII, 1967, Palatul Culturii din Cluj.
- Cum se oglindeşte patriotismul în creaţia pictorilor de la 1848, 13. X. 1967,  Casa de Cultură Dej.
- Pictorul sovietic Ioganson, 19. X. 1967, Palatul Culturii din Cluj.
- Cum se oglindeşte Unirea în artele plastice, 16. XI. 1968, Palatul Culturii din Sebeş, Alba.
- Unirea în arta plastică, 16 XI. 1968, Palatul Culturii din Alba Iulia.
- Pictorii Nicolae Dărăscu şi Jean Steriadi, 12. XII. 1968, Universitatea Populară de  Artă Plastică, Cluj.
- Despre pictura lui Lucian Grigorescu, Vasile Popescu, 19. XII. 1969, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Pictura rusă în secolul al XIX-lea, 11.XII. 1968, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Oglindirea Unirii în artele plastice, 18.XII. 1968, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Sculptorul Dimitrie Paciurea, 6.II. 1968, Universitatea Populară de Artă Plastică
- Sculptorul Ion Jalea, 20. II. 1969, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Galeria Tretiakov, 22. II. 1969, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
 - Vida Gheza, 3. VI. 1969, Casa de Cultură a Studenţilor, Cluj.
- Michelangelo, 3. IV. 1969, Casa de Cultură a Studenţilor, Cluj.
- Arta şi cultura României - Tradiţii şi împliniri, 22. VII. 1969, Palatul Culturii, Cluj.
- Arta clujeană peste hotare, 14. VIII. 1969, Simpozion Sângeorz-Băi.
- Cum trebuie privită pictura, 29. XI. 1969, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
- Stiluri, genuri, tehnici în pictură, 24. XII. 1969, Universitatea Populară de Artă Plastică, Cluj.
 - Galeriile Tretiakov, 24. II. 1970, Casa Universitarilor.
- Dualitatea concepţiilor asupra originii artei, 18. XI. 1970, Teatrul Naţional, Cluj.
 - Consideraţii generale asupra artei antice, 25. XI. 1970, Teatrul Naţional din Cluj.
 - Cum trebuie privită opera de artă plastică, 6. XI. 1970, Institutul Pedagogic de 3 ani.
 - Arta feudală românească, 23. XII, 1970, Teatrul Naţional, Cluj.
 - Creaţia plastică românească, 23. III. 1971, Institutul Pedagogic de 3 ani.
- Note de călătorie din Italia - Muzee şi monumente, 19. V. 1971, Universitatea Populară din Cluj.
- Frumosul, formă de expresie artistică, 15. X. 1971, Liceul ,,G. Bariţiu”, Cluj.
- Cum se reflectă patriotismul în creaţia lui Grigorescu, 21. XII. 1970, Casa Pionierilor, Cluj.
- Centenarul naşterii marelui sculptor român Constantin Brâncuşi, II. 1970,Casa de Cultură din Tg. Jiu.

Bibliografie: consemnarea activitatăţii artistice în presa scrisă

 - Ion Vlad: Prefaţă la catalogul expoziţiei 1970
- Alexandra Rus: Expoziţia Leonid Elaş, Făclia, Anul XXVI, Nr.7312, 1970
- Negoiţă Lăptoiu: Leonid Elaş, Revista Tribuna, An.XIV, Nr.23, 1970
- Expoziţia Leonid Elaş, Revista Steaua, An.XXI, Nr.23, 1970
- Negoiţă Lăptoiu: Profil plastic, Tribuna, An.XV, Nr. 29, 1973
- Alexandra Rus: Leonid Elaş, Făclia, XXIX, Nr.9146, 21 ianuarie 1973
- Mircea Ţoca: Expoziţia Leonid Elaş, Tribuna, A. XVIII, nr.21, 1974
- Gheorghe Mândrescu: Expoziţia Leonid Elaş, Făclia, AnXXI, Nr.8538, 1974
- Mircea Ţoca: Pictori clujeni, Editura Meridiane, 1977
- Negoiţă Lăptoiu: Expoziţia Leonid Elaş, Făclia, An.XXI, Nr.8797, 1975
- Alexandru Căprariu: Prefaţă la catalogul expoziţiei 1974
- Negoiţă Lăptoiu: Leonid Elaş, Revista Tribuna, An. XIV, Nr.23, 1974
- Ar. Ion / Arcaş Ion: Cel care vrea să vadă timpul, Făclia, XXX, Nr.8797, 1975
- Negoiţă Lăptoiu: Expoziţia Leonid Elaş, Steaua, AnXXV, Nr.5, 1974
- Cristina Anghelescu: Leonid Elaş, Pictură, Săptămâna, Nr.188, 1974
- Dumitru Cristache: Picturile lui Leonid Elaş la Galeriile ,,Amfora” din Capitală, 
Făclia, An.XXX, Nr.8618, 12 iulie 1974
- Mihai Pelin: Leonid Elaş, Revista Ramuri, An.III, Nr.5, 15 Mai, 1976
- Marin Mihalaca: Pictura contemporană, Editura Meridiane, Bucureşti
- Negoiţă Lăptoiu: Expoziţia Doina şi Leonid Elaş, Steaua, 5/76
- Negoiţă Lăptoiu: Prefaţă la catalogul expoziţiei 1976
- Ilie Călian: Distanţări şi apropieri, Făclia, An.XXXII, Nr.9379, 1977
- Livia Drăgoi: Galeriile I.M.F. Expoziţia Leonid Elaş, Tribuna, An.XXI, Nr.8,24 Feb.
- Livia Drăgoi: Prefaţă la catalogul expoziţiei 1977
- Horea Moldovan: Informaţia Harghitei An.XI, Nr.2688 14 iulie, 1978
- Alexandru Căprariu: Expoziţia Leonid Elaş, Tribuna, An. XXIII, Nr.33, 1979
- Alexandru Căprariu: Prefaţă la catalog 1979
- Ion Noja: Prefaţă la catalogul expoziţiei 1979
- Livia Drăgoi: Expoziţia Leonid Elaş, Steaua XXX, Nr.8, 1979
- Ilie Călian: Expoziţia Leonid Elaş, Făclia, An.XXXV, Nr.10. 159, 1979
- Ion Noja: Expresivităţi plastice contemporane, An.XXX, Nr.1, 1979
- Mircea Ţoca: Atelier expoziţiile Doina şi Leonid Elaş, Tribuna, An.XXXI, Nr.1589,
4 iunie, 1987
- Raisa Vilaşcu: Familia Elaş vă invită, Gazeta de seară, Chişinău, 2 sept. 1989
- Gheorghe Vida: Prefaţă la catalogul expoziţiei din Chişinău, 1989
- Vasile Nicolae: O întâlnire cu noi înşine, Revista Literatura şi Arta, 21 Sept 1989
- Gheorghe Vida: Triptic artistic, revista Tribuna, 41, 12 oct. 1989
- Mircea Zaciu: Consemnări în catalogul expoziţiei, 1994

Acţiuni întreprinse în folosul  comunităţii

                               - 1976,  Am pus bazele colecţiei de artă fiind şi întâiul fondator al acesteia din cadrul
Facultăţii de Filologie, împreună cu soţia mea Doina Elaş
- 1963, Am pus bazele constituirii primei Universităţi Populare cursul de arte plastice
din Cluj,  urmată fiind de Universitatea de Muzică, reîntregindu-şi climatul intelec-
tual  prin personalitatea Prof. Univ. Dr. C. Mircioiu
- Am pus bazele colecţiei de artă prin organizarea unor donaţii în mediul sătesc la   
Câţcău, judeţul Cluj

remii şi Distincţii      

1956, Premiul II  acordat de Ministerul Educaţiei şi Învăţământului pentru lucrarea de
tapiserie “Călin Nebunul”, inspirată din opera lui Mihai Eminescu
1968, Premiul II  acordat de Ministero Della Publica Instruzione pentru lucrarea teoretică
,,Esperienze di un soggiorno in Italia”,lucrare publicată în Buletinul oficial CIVIS,
1984, Titlul de ,,Conferenţiar evidenţiat”, acordat de Ministerul Educaţiei şi Învăţământului
1996, Diploma onorifică acordată la aniversarea a 70 de ani a învăţământului artistic
1998,  Diplomă de onoare acordată de Asociaţiunea  Transilvană pentru Literatură şi
Cultura poporului Român Despărţământul, Blaj pentru slujirea idealului Astrei
1999, Diplomă de onoare acordată de Asociaţiunea Transilvană pentru Literatură şi cultura
Poporului Român Despăţământul, Blaj, pentru prestigiul adus Blajului şi Astrei  Blăjene
2004, ,,Medalia Meritul Cultural” Clasa I, în semn de apreciere a întregii activităţi

Alexandru Căprariu-1974,,…Penelul lui Leonid Elaş scrie pânza cu suflet şi vis după cum a deprins el firesc şi  lămurit lecţia de aur a picturii româneşti. Artistul moldovean prin descendenţă s-a format la cultul valorilor noastre clasice, dar nu a pătruns mai puţin sensurile purificate ale Renaşterii şi înţelesurile de poezie ale impresionismului. Din toate acestea Leonid Elaş şi-a constituit un univers propriu, cu legile lui, una din primele caracteristici fiind aspiraţia spre echilibru  şi înclinaţia spre meditaţie…”.

Livia Drăgoi-1977,,…Ordinea imagistică se bazează pe compunerea armonică a suprafeţelor în consens cu datele esenţiale oferite de motiv şi în sensul unui decorativ cu subtile rezonanţe melodice. Muzicalitatea este caracteristica armoniilor cromatice, alături de sensibile tonuri bogat nanţate,  ce compun o substanţă cromatică preţioasă.”.

Gheoghe Vida-1988,,…Ajuns acum după o bogată activitate creatoare la o viziune de o particulară distincţie, caracterizată printr-o calmă reflexivitate în restituirea plenară a motivului în câmpul imaginii, Leonid Elaş continuă neobosit să înregistreze secvenţe din călătoriile sale prin ţară şi străinătate, apropiindu-se adesea asupra unui peisaj marcat de istorie, cu vestigii arhitectonice ilustre sau, dimpotrivă, rămas în frumuseţea lui genuină, unduitor-maiestoasă. Artistul ne comunică astfel conform naturii sale solare, cu un deosebit simţ al monumentalului ca şi al valorilor picturale, o stare de veghe poetică asupra crâmpeiului vizual pe care îl aduce în prim plan”.

Mircea Ţoca-1987 ,,…În pictura sa , Leonid Elaş s-a impus de mult prin felul cum abordează peisajul (molcome dealuri transilvane şi pitoraşti aşezări  apărute de curând pe harta ţării, privelişti luminoase din deltă şi impresionante şantiere industriale, alături de tăcute lagune veneţiene ori  de însorite marine sud-italiene). Rod al unor eforturi de creaţie foarte recente - toate lucrările sunt datate 1987 - , în ciuda cuprinzătoarei arii tematice, cele douăzeci de uleiuri incluse în actuala expoziţie personală ne asigură de caracterul unitar al operei lui Leonid Elaş, precum şi de legăturile acesteia cu tradiţiile picturii clujene interbelice. Cum se poate bănui, unitatea este a viziunii şi a mijloacelor cu care artistul se exprimă. Călător neobosit, cercetător atent şi lucid al realităţii, pictorul îşi alege subiectele în funcţie de încărcătura cromatică pe care transpunerea lor pe pânză o poate asigura. Regrupate cu rigoare, elementele lumii reale se constituie în pretexte pentru a pune culorile în starea expresivităţilor plenare, pentru a le face să vibreze, să se armonizeze şi să devină elemente melodice sub razele luminii ori în contrast cu zonele de umbră şi de penumbră. O gamă de mare bogăţie, cu nuanţe personale, folosită generos şi îndrăzneţ, un echilibru vital ce pare a fi , cel puţin în parte, rod al anilor de specializare în Italia, o abilitate a alternării planurilor şi dozării accentelor precum şi o ştiinţă a articulării a formei, articulare pe care o disimulează adesea fastuosul veşmânt cromatic,  sunt câteva dintre cele mai de semă caracteristici ale picturii lui Leonid Elaş,  Sunt cu alte cuvinte, argumente relevabile ale temeiniciei şi maturităţii talentului său de pictor. În raport cu creaţia mai veche Punte şi Palat Veneţian din seria peisajelor italiene, Peisaj din Toledo, alături de Peisaj Dobrogean (Iazurile) şi de Peisajul Carpatin cu emblematica sa viziune a unui autentic echivalent plastic al spaţiului mioritic, etalează toate o remarcabilă compacteţe a spaţiului dominat  de forme monumentale măioestrită încadrare perspectivică susţinută de o gamă cromatică de o mare bogăţie,  cu sonorităţi când grave,  solemne,  când pline de tinerească vioiciune”.

Negoiţă Lăptoiu-1974 ,,…Un simţ cromatic deosebit, o acurateţă şi o siguranţă a exprimării recomandă deja definirea unei viziuni cu accente personale. Nu se simte ezitarea , ci dimpotrivă o frenezie a transpunerii care simplifică şi odonează inspirat datele oferite de natură /…/. Impresiile sale italiene cunosc o epurare a naraţiei până în stadiul în care motivul evocat devine argument al unei civilizaţii”.